KUHAMAA - Kalastusmatkailuhankkeet - Kuhamaa | ||||||
|
||||||
Loppuraportit: | ||||||
Kalastusmatkailun kehittämisprojekti Pirkanmaalla (Kuhamaa) 1998-2000 | ||||||
Kuhamaa 2000-2003 | ||||||
Kuhamaan jatkohanke 2003-2006 | ||||||
KUHAMAA-projekti kehitti ja markkinoi Pirkanmaan kalastusmatkailupalveluja | ||||||
Pirkanmaan kalastuspalvelujen kysyntä on
lisääntynyt voimakkaasti systemaattisen kehitystyön ja parantuneen tarjonnan ansiosta
2000-luvulla. Kuhamaa (2000-2003, hankkeen varsinainen yhtäjaksoinen
toiminta käynnistyi 11/2001)) ja Kuhamaan jatkohanke (2003-2006) veivät
maakunnan kalastusmatkailua eteenpäin TE-keskuksen (ALMA-ohjelma: Suomen
valtio ja EU), alan yrittäjien ja kalastusalueiden rahoittamana. Perustyö,
kuten kalastusmatkailusta kiinnostuneiden tahojen kartoittaminen,
verkostoitumisen käynnistäminen sekä tuotekehityksen ja tiedotuksen
alulle saattaminen oli tehty vuosina 1998-2000. Tuolloin toteutettiin reilun vuoden
pituinen, Kuhamaa-työnimen ottanut ALMA-hanke, "Kalastusmatkailun
kehittämisprojekti Pirkanmaalla". Kuhamaa kehitti kalastuspalveluja maakunnan vahvuus- ja vetovoimatekijöihin nojautuen pääkohderyhmänään kalastusohjelmapalvelu- ja majoitusyritykset. Kuhamaan jatkohankkeen tavoitteina olivat 1) kalastuksen markkinoinnin tehostaminen maa- ja valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti, 2) uusien myyntikanavien käyttöön otto, 3) majoituskohteiden kalastuspalvelujen parantaminen ja kalastuksellisen tiedon nostaminen riittävälle tasolle sekä 4) kalastusoppaiden ammattitaidon lisääminen ja tuotteiden laadun parantaminen. Yleistavoitteena (5) oli tehdä Pirkanmaa tunnetuksi monipuolisena kalastuskohteena. Markkinointia tehostettiin Hanke markkinoi kalastuspalveluja median ja internetin kautta, messuilla ja tapahtumissa sekä tutustuttamalla matkanjärjestäjiä ja lehdistöä maakunnan kohteisiin. Perusinfona julkaistiin kalapaikkaopas Kalapassi suomen-, englannin- ja venäjänkielisenä. Internet-sivustoja täydennettiin mm. venäjänkielisellä materiaalilla ja valmistettiin markkinointimateriaalia matkanjärjestäjien ja yritysten käyttöön. Ravustusmatkailun käynnistäminen oli eräs Kuhamaan painopistealue.
Hyvä palvelu myy Kansainvälisiä asiakkaita houkutellaan etenkin itärajan takaa. Venäjällä
ja Baltian maissa on runsaasti kalastuksen harrastajia lyhyen välimatkan
päässä. Kontakteja matkanjärjestäjiin on luotu mm. Moskovan kalastus- ja
metsästysmessuilla ja jatkossa on tarkoitus panostaa myös Pietarin suuntaan,
josta valtaosa Suomen kävijöistä tulee. Venäläiset ovat asiakkaina vaativia,
mutta valmiita maksamaan kunnolla hyvästä palvelusta. Mökit ja kalastus ovat
kovassa huudossa. Kuhamaa avusti jäsenyrityksiään monin tavoin erilaisissa kalastusmatkailuun liittyvässä toimenpiteissä ja kysymyksissä ja toimi linkkinä kalastus- ja matkailualojen välillä. Kuhamaa-hanke päättyi 31.3.2006. Kiitokset kaikille projektissa mukana olleille ja sen yhteistyökumppaneille! |
||||||
Zanderland-projekti |