KUHAMAA - Kansainvälisesti kalavesillä | |||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Mama Rock'n'roll
pilkillä Sastamalan Liekovedellä Lietuvos rytas TV:n matkailuohjelmassa
|
|||
Kalassa Pirkanmaalla "Vienam gale Kaplys" -ohjelmassa Liettuan TV6:lla | |||
Kalastusmatkailu on nopeasti kasvava ja kansainvälistyvä matkailun osa-alue. Euroopan mittakaavassa poikkeuksellisen laajat ja monipuoliset vesistöt ja kaunis luonto sinisten järvien ympärillä ovat Suomen keskeisiä vetovoimatekijöitä kansainvälisten matkailijoiden kannalta. Tutkimusten mukaan monet ulkomaalaiset asiakkaat hakevat maastamme nimenomaan ainutlaatuisia luontoelämyksiä ja upeita järvimaisemia urbaanien käyntikohteiden asemesta. | |||
Asiakaslähtöisten ja ammattitaitoisten palvelujen kehittäminen hyödyntämällä maakunnan vahvuuksia ja erityispiirteitä kaikkina neljänä vuodenaikana ja tarjonnan esille tuominen laajoilla markkinoilla ovat lähtökohtia Pirkanmaan kalastusmatkailun kasvulle, jota vuosina 2008-2012 toteutettu Kansainvälisesti kalavesillä -kehittämishanke oli tukemassa. ProAgria Pirkanmaa toteutti hankkeen tiiviissä yhteistyössä pirkanmaalaisten matkailuyrittäjien ja keskeisten matkailun toimijoiden ja kehittäjien kanssa. Hankkeen päärahoittajana oli Pirkanmaan ELY-keskus (maaseuturahasto). | |||
|
![]() |
![]() |
![]() |
Kansainvälisesti kalavesillä
-hanke nostaa Pirkanmaan kalastusmatkailun kärkituotteen Suomen johtaviin
kuuluvaksi alan teematuotteeksi ja vie sen eurooppalaisille markkinoille.
Hankkeen pääkohderyhminä ovat maaseudun majoitus- ja ruokapalveluja
tarjoavat yritykset, ohjelmapalveluyritykset ja myyntiyhtiöt. Tavoitteena on
parantaa ulkomaalaisten asiakkaiden palvelua, tehdä kala- ja rapuruoista ja
kalastuskulttuurista matkailun vetovoimatekijöitä, hyödyntää järvien lajisto
ja järvet kokonaisuutena ympärivuotisesti etenkin talven käyttöastetta
nostaen ja lisätä vesistömatkailun painoarvoa sen kansainvälistymistä
tukien. Tavoitteiden saavuttamiseksi hanke järjestää kansainvälistymiseen ja tuotekehitykseen liittyvää valmennusta. Maakunnan tarjontaa markkinoidaan Euroopan tärkeimmille markkina-alueille ja keskeisimmille asiakassegmenteille internetin, messujen, esitteiden, median, matkanjärjestäjien ja muiden jakelukanavien kautta sekä kehitetään talvi- ja incentive-tuotteita ja muuta uutta tarjontaa. Hankkeen tuloksena alan yritysten asiakasmäärät ja liikevaihto nousevat ja yritystoiminta sekä työllisyys lisääntyvät. Toimenpiteet tuovat runsaasti liikevaihtoa muidenkin alojen yrityksille, jotka tarjoavat matkailijoille palveluja. Samalla luontoon liittyvien matkailuteemojen painoarvo nousee Pirkanmaalla ja maaseudun merkitys matkailussa lisääntyy. |
|||
Kansainvälisesti kalavesillä -hankkeen keskeisiä toimenpiteitä ovat: | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|